Wolken en zon wisselen elkaar af boven het Zeeuwse dorpje ’s Heer Abtskerke. Naast de Johannes de Doperkerk wappert de Nederlandse vlag in de wind. Vanuit de 14e-eeuwse kerk klinkt krachtig orgelspel ons tegemoet. Het mooie orgel wordt bespeeld door onze kerkorganist Steven Knieriem die zijn talent op dit orgel loslaat. Het duidelijke trompetgeschal van Xander Baaijens en het orgelspel voegen zich samen en brengen ons vaderlandse volkslied ten gehore. Het bevrijdingsconcert is begonnen.
Duidelijk horen we nu Jeroen Nieuwenhuyzen en Piet Pekaar inzetten: ‘Komt nu met zang’. Dan zetten ook Jannemie Gunter en Janneke den Herder in en klinkt het vierstemmig: ‘Komt nu met zang van zoete tonen en u met snarenspel verblijd..’
‘Vandaag is het Bevrijdingsdag. Een dag om terug te kijken. Wie de Heere geweest is voor ons land.’
Ter opening leest ouderling Verheul Psalm 124. Een danklied waarin David de Heere dankt en hoe hij in deze psalm verlangt naar Gods eer en niet naar zijn eer. ‘De God die hemel en aarde gemaakt heeft, houdt Zijn kerk in stand. De Heere zorgt.. nu! Hij zorgt.. ook morgen! De zorg voor morgen mogen we in Zijn hand geven.’
‘Als het over de Tweede Wereldoorlog gaat, kent iedereen wel namen als Auschwitz, Dachau, Bergen Belsen en andere vernietigingskampen. Iedereen weet ook wel de naam van Westerbork te noemen. Maar weet je ook van het bestaan van Kamp Amersfoort?’ Kok van Luik leidt het gedicht ‘De Appelweg’ van H. Werkman in. Honderd tweeregelige strofen kenmerken dit bijzondere gedicht. In 5 fragmenten draagt hij dit gedicht voor: een stille tocht op 4 mei langs kamp Amersfoort. Naast de historische bijdrage wisselen zang, harpspel, pianospel, orgelspel en trompetspel elkaar af. Ons klinkt de Sonate van Beethoven in de oren. De vingers van Brigitta Baaijens glijden soepel over de toetsen. Corrianne Verweij tokkelt met haar harp prachtige stukken zoals ‘Yerushalaïm’ en ‘Oseh Shalom bimromav’. Valerius ‘Merck toch hoe sterck’ klinkt krachtig en vol overgave uit de monden van de vier zangers. Het is alsof je ‘de Spaensche trommels hoort slaen.’
Ondertussen genieten vele mensen thuis van een lekkere appelpunt, een stuk cake of een oranje tompouce. De tekst op de bijgevoegde kaartjes ‘Zo zijn we samen verbonden voor en door de actie’ spreekt duidelijke taal.
‘Beelden en stenen gaan niet gauw opzij, maar na de vierde komt de vijfde mei.’ Met deze woorden eindigt ‘De Appelweg’. De vier zangers zingen ‘Jesus bleibet meine Freude’ – J.S. Bach, Psalm 146 door C.J. Meeuse en ‘Blijf bij mij Heer’ – H.F. Lyte/W.H. Monk. Vele mensen thuis zingen mee. De laatste woorden sterven weg: ‘De morgen daagt, de schaduw gaat voorbij: In dood en leven, Heer, blijf mij nabij!’ Dan klinkt tot slot het Wilhelmus. Mooi en helder, begeleid door orgel en trompet. Klanken weergalmen en verdwijnen langzaam. Het bevrijdingsconcert is ten einde.
Dat de avond letterlijk en figuurlijk goed in de smaak viel, was ook te merken aan de grote hoeveelheid reacties die we kregen. ‘Inhoud was mooi en afwisselend.’ ‘Bedankt voor deze prachtige avond. We hebben genoten.’ ‘De taart was ook heerlijk.’ ‘Veel muzikaal talent binnen de gemeente!’ ‘We konden fijn meezingen met de liederen.’ ‘Het was bijzonder mooi.’
Mooi om op deze manier toch met elkaar verbonden te zijn als gemeente.
Op dit moment komen er nog giften binnen, maar tot nu toe hebben het concert en de taartactie een netto bedrag van € 1.800,- opgeleverd. Iedereen hartelijk dank voor de bijdragen, sponsoring, giften en reacties. Blijf onze website in de gaten houden voor meer leuke en mooie acties.
Wilt u nog eens terugluisteren of kon u er 5 mei niet bij zijn? Wilt u op uw eigen tijd alsnog genieten van het concert? Klik dan hier om de avond alsnog te beluisteren.
Een gift voor de actie als blijk van waardering wordt op prijs gesteld. Klik hier voor de link.